• lipiec

Depresja w obliczu pandemii Covid-19: diagnozy u coraz młodszych pacjentów. WHO zaleca metody tradycyjnej medycyny chińskiej

Depresja. Fala uderzeniowa po COVID-19. Zbiera coraz większe żniwo wśród coraz młodszych osób, nie pomijając dzieci i nastolatków. Izolacja, strach o siebie i bliskich oraz wszechobecna dezinformacja stały się przyczyną powszechnego paraliżu. Lęk o przyszłość niesie spustoszenie dla wypracowanego przez lata porządku, niejednokrotnie wywołując chroniczny smutek, poczucie bezsensu, niemożność odczuwania radości. Depresja przejawia się poprzez chroniczne zmęczenie, apatię, brak chęci do czegokolwiek, pesymistyczne spojrzenie na świat i samego siebie — to stan bezsilności, w którym trwamy gdy zostajemy zamknięci w szponach tej choroby, niezależnie od wysiłku i własnej woli. Farmakoterapia trwająca nawet latami stosowana jest często jako metoda  „podtrzymywania życie” i umożliwienia względnie normalnego funkcjonowania. Przez wielu niejednokrotnie postrzegana jako wyrok życia w zawieszeniu. Czy można skrócić ten czas „ciszy i uśpienia” i „przywrócić kolory szarej rzeczywistości”? Według tradycyjnej medycyny chińskiej to dotarcie do źródła uwalnia nas od problemu. Badania medyczne oraz rekomendacje WHO potwierdzają wysoką skuteczność metod TCM w walce z depresją.

Depresja — czym jest?

Depresja to podstępna choroba, która wymyka się z ram obowiązujących definicji. W dużym uproszczeniu depresję opisuje się, jako stan długotrwałego obniżenia nastroju. Manifestuje się zarówno poprzez objawy natury psychicznej, jak i fizycznej. Choroba ta znacząco wpływa na jakość codziennego funkcjonowania chorego, który odczuwa poczucie bezsensu, chroniczny smutek i beznadzieję. Depresja może pojawić się u każdego, a jej przebieg może być lekki, umiarkowany lub ciężki. Zwykle występuje u osób w średnim wieku, jednak od czasu pandemii Covid-19 obserwuje się coraz większy przyrost zachorowań wśród osób bardzo młodych, a nawet u dzieci. Choroba ta może być dziedziczona lub nastąpić w konsekwencji bolesnych wydarzeń, jak np. śmierć bliskiej osoby, przemoc, przewlekła choroba, wypadek. Nieleczona może być śmiertelna.

Depresja — objawy

Depresji towarzyszy złe samopoczucie fizyczne i psychiczne. Objawy psychiczne depresji, to najczęściej stany lękowe, myśli samobójcze, chroniczny smutek, poczucie beznadziei, chęć izolowania się, obniżenie nastroju, utrata zainteresowania, niechęć do pracy, apatia, brak energii, problemy z koncentracją, utrata wiary w siebie, niska samoocena, negatywna ocena innych osób, poczucie winy. Obok objawów natury psychicznej mogą wystąpić fizyczne. Najczęściej są nimi, spowolnienia psychoruchowe, zmiany łaknienia i masy ciała, bóle głowy, problemy żołądkowe i trawienne, bóle mięśni, stawów, serca, kołatanie serca, zaburzenia snu. U chorych może wystąpić tak zwany stupor. Jest to stan, w którym pacjent pozostaje w bezruchu: nie może ruszyć ręką ani nogą.

Depresja — diagnozowanie choroby

Depresję diagnozuje się u osób, u których występują minimum cztery objawy utrzymujące się przez co najmniej dwa tygodnie. Ponadto u osób cierpiących na depresję obserwuje się niedobory określonych hormonów: dopaminy, serotoniny i noradrenaliny. Zdaniem lekarzy ich niski poziom może stanowić bezpośrednią przyczynę wystąpienia tej choroby.

Depresja według tradycyjnej medycyny chińskiej

Tradycyjna medycyna chińska wskazuje na związek przeżywanych emocji ze stanem określonych organów. Tak, jak smutek wywołuje choroby płuc, zamartwianie się szkodzi śledzionie, a lęk jest niszczący dla nerek, tak depresję określa się jako wynik stanu niedoboru – zazwyczaj dotyczącego krwi lub energii. Niedobór poszczególnych substancji wywołuje określone objawy.

• Niedobór krwi serca

Niedobór krwi serca podczas depresji objawia się palpitacjami, stanami lękowymi. Chory czuje ucisk w klatce piersiowej i cierpki na bezsenność.

• Brak energii w nerkach

Kiedy w nerkach występuje obniżony poziom energii, depresji towarzyszą takie objawy jak zmęczenie, niepokój, czy charakterystyczny blady język i zimne kończyny.

• Brak energii w śledzionie

Wiąże się z utratą apetytu, osłabieniem. U chorego mogą pojawić się luźne stolce luźne stolce i bezsenność.

• Stagnacja energii wątroby

Depresji towarzyszą zmiany nastroju, fioletowy język i przyspieszony puls.

Medycyna chińska w leczeniu depresji — rekomendacje WHO

Metody Tradycyjnej Medycyny Chińskiej znalazły się na liście WHO, jako skuteczne w walce z depresją. Podobnie, jak w przypadku medycyny wschodu terapia TCM opiera się na indywidualnym dopasowaniu sposobu leczenia do konkretnego pacjenta i występujących objawów. Medycyna chińska działa jednak według innego paradygmatu, traktując człowieka holistyczne, bez podziału na ciało i ducha. Podczas gdy farmakoterapia łagodzi objawy i leczy stany chronicznego smutku poprzez chemicznie wywoływane reakcje mózgu, medycyna chińska uważa, że to dotarcie do samego źródła uwalnia nas od problemu. Starożytni Chińczycy upatrują przyczyny wszystkich naszych problemów w braku drożności energetycznej, a samą depresję określają, jako stan niedoboru. Utrzymywanie harmonii w przepływie energii jest sztuką ogólnego dobrostanu. Według TCM podstawą skutecznego leczenia depresji jest optymalizacja stylu życia, który powinien zapewniać równowagę emocjonalną. Pomocne w tym zakresie są techniki medytacyjne, Qigong medyczny, joga, a także aromaterapia. Istotne jest również picie odpowiednich mieszanek ziołowych oraz dostosowanie żywienia do zasad medycyny chińskiej. Liczne badania medyczne potwierdzają wysoką skuteczność akupunktury. Pacjenci poddawani terapii w Klinice Mistrza Zhang założonej przez cenionego na całym świecie profesora Fengjun Zhang, uzyskują doskonałe rezultaty terapeutyczne pomimo braku efektów terapii metodami medycyny wschodniej. Wysoka skuteczność wynika z holistycznego podejścia oraz odpowiedniej równowagi energii Qi samego “bioenergoterapeuty” prowadzącego terapię. Stan ten mistrz wypracowuje w procesie wieloletniej praktyki Qigong.

Tradycyjna Medycyna Chińska

Skuteczne leczenie depresji — Klinika Mistrza Zhang

Klinika Tradycyjnej Medycyny Chińskiej prowadzona przez profesora Fengjun Zhang program terapii pacjentów z objawami depresji dopasowuje ściśle do precyzyjnie zdiagnozowanych, indywidualnych i specyficznych potrzeb pacjenta. Na etapie doboru metod i czasu trwania terapii, pod uwagę brane są takie czynniki jak wiek, płeć, budowa ciała, czas trwania objawów, a także stopień zaawansowania choroby. Bardzo ważnym, a często pomijanym czynnikiem wpływającym na skuteczność terapii antydepresyjnej, jest stała obserwacja, w jakim stopniu organizm pacjenta reaguje na zabiegi akupunktury. Jest to kluczowe dla określenia niezbędnej liczby zabiegów i zaplanowania skutecznej terapii. Do dzisiaj nie jest znana przyczyna, dlaczego niektórzy pacjenci już po pierwszym zabiegu zauważają znaczną poprawę, a u niektórych konieczna jest większa liczba zabiegów akupunktury. Pomimo braku badań naukowych w tym zakresie, wydłużoną reakcję organizmu na zabiegi akupunktury obserwuje się u pacjentów przyjmujących leki antydepresyjne oraz inne o silnym działaniu chemicznym. Leki te intensywnie wpływają na stan układu nerwowego pacjenta i hamują jego naturalne reakcje. Kolejnym istotnym czynnikiem jest nastawienie pacjenta oraz stopień zaawansowania choroby. Podobnie jak w przypadku medycyny wschodu w terapii medycyny chińskiej niezwykle ważna jest otwartość pacjenta na terapię. U niektórych osób wymaga to czasu.

Skuteczne metody walki z depresją – jak przebiega terapia w Klinice Mistrza Zhang?

Terapia mistrza Zhang tradycyjnie obejmuje akupunkturę, dietetykę i ziołolecznictwo. Doskonałe rezultaty terapii są jednak wynikiem równowagi energii Qi  samego mistrza. W terapii pełni on rolę swoistego „bioenergoterapeuty” i sama jego osoba wywiera ogromny wpływ na efektywność leczenia. Profesor Tradycyjnej Medycyny Chińskiej Fengjun Zhang zgodnie ze starożytną tradycją jest bowiem również Mistrzem Qigong (więcej o Qigong dowiecie się tutaj). To właśnie w procesie wieloletniej praktyki tych ćwiczeń Mistrz TMC wypracowuje optymalną równowagę energii Qi.  Połączenie tych dwóch specjalizacji jest gwarancją najwyższej skuteczności terapii TMC i skutkuje szybszym przywracaniem pacjentów do równowagi (zdrowia). Wówczas, gdy terapia ziołami wymaga określonego czasu, energia terapeuty działa, jak swoisty rezonans i pozwala precyzyjniej zdiagnozować miejsca, w których doszło do zahamowania przepływu energii, a następnie wdrożyć leczenie oddziałujące bezpośrednio na przyczynę. Powyższe jest podstawą wysokiej skuteczności tradycyjnej medycyny chińskiej.

Kiedy zrównoważona energia terapeuty niweluje blokady, energia zaczyna płynąć przez organizm. Pacjent automatycznie odczuwa ulgę i powrót sił witalnych. Powraca radość życia i rzeczywistość na nowo nabiera koloru.

Osoby zainteresowane terapią depresji w Klinice Mistrza Zhang zachęcamy do zapoznania się z opiniami pacjentów oraz do kontaktu telefonicznego celem uzyskania dodatkowych informacji.