Masaż TUI NA

masaż tuina

Masaż Tui-na jest starożytnym chińskim sposobem leczenia, stosowanym od ponad 2000 lat. Uważany jest za „ojca masaży azjatyckich” w tym Shiatsu. Około 1000 lat temu, kiedy Tui-na dotarł razem z

Chińczykami do Japonii, rozwinął się tam własną drogą i po modyfikacji został nazwany Shiatsu. Różni się on od Tui-na powolnością, statycznością i delikatnością.

Masaż Tui-na zaliczany jest do metod holistycznych, gdyż wyjątkowo skutecznie działa jednocześnie na ciało, umysł oraz ducha. Leczenie masażem Tui-na prowadzone jest bez użycia środków farmakologicznych, opiera się głównie na zasadzie przekazywania energii z zewnątrz i pobudzaniu energii własnej pacjenta poprzez silne uciskanie określonych punktów ciała (często zbieżnych z punktami akupunktury). Energia zostaje jak gdyby wtłoczona do kości lub osłabionego organu. Tui-na tłumaczy się na polski: pchać – ciągnąć, co obrazuje rodzaje ruchów wykonywanych podczas masażu. Uciskowe, wibracyjne, przesuwne, trzęsące, od płytszych i łagodniejszych, po głęboko uciskające i dość energetyczne. Stosowanie tradycyjnej metody Tui-na nie powoduje żadnych skutków ubocznych, czasami jeżeli konieczny jest wyjątkowo silny ucisk, może wystąpić odczucie bólu w miejscach wcześniej naciskanych, jednak jest to przejściowe i normalne w zasadzie przy każdym masażu terapeutycznym.

W medycynie chińskiej obowiązuje powszechna zasada zrównoważenia Yin i Yang; są to pojęcia przeciwstawne, jak zimno – ciepło, wilgotne – suche, ciemny – jasny, harmonię zapewnia jedynie właściwa proporcja każdego elementu. Organizm człowieka utrzymuje swoje funkcje życiowe dzięki energii, ogólnie określanej energią życia, która w myśl chińskiej zasady nie jest jednorodna i również posiada cechy Yin i Yang. Zachwianie równowagi energetycznej w danym organizmie utrzymujące się przez dłuższy czas niechybnie prowadzi do choroby.

Masaż Tui-na usuwa blokady energetyczne, co stymuluje przepływ energii Qi i krwi w ciele oraz przywraca równowagę w organizmie. To z kolei powoduje jego mobilizację do samoobrony i powrotu do zdrowia oraz przeciwdziała powstawaniu dysharmonii (w rozumieniu zachodnim – choroby). Kiedy przepływ energii jest w równowadze, objawy choroby zostają złagodzone bądź cofnięte. W ten sposób powraca zdrowie fizyczne i dobre samopoczucie.

Tui-na bardzo dobrze sprawdza się przy leczeniu bólów pleców, stawów, karku, ramion. Pomaga również w przypadkach bezsenności, bólów głowy, napięć związanych ze stresem lub braku energii. Wiele wschodnioazjatyckich szkół sztuk walki szkoli swoich zaawansowanych uczniów w masażu Tui-na, aby mogli pomagać w przypadkach kontuzji czy bólów podczas treningu.

Jedną z zalet Tui-na odróżniającą go od masażu klasycznego jest jego zdolność do zwalczania konkretnych problemów, szczególnie chronicznych bólów związanych ze schorzeniami układu kostnego i układu mięśniowego. Poza tym często sięga się do źródeł problemu, eliminując jego przyczyny. Szczególnie ważne i pomocne jest to przy leczeniu narządów wewnętrznych, gdzie możemy oszczędzić leczenia farmakologicznego czy chirurgicznego.

W Chinach Tui-na jest jedną z powszechnie stosowanych metod terapii w szpitalach. Dla wielu pacjentów stanowi pierwszy środek pomocy i często wystarczający w zwalczaniu wielu problemów. Praca terapeuty Tui-na bliższa jest pracy chiropraktyka, osteopaty czy fizykoterapeuty niż masażysty. W najważniejszych szkołach medycyny w Chinach kształceniu lekarzy Tui-na poświęca się specjalne kierunki nauki. W Polsce terapia zdobyła uznanie wielu ludzi i z pewnością jej popularność będzie wzrastać.